kulturkompaniet.


torsdag 2 juli 2009

Dinosaur Jr - Farm


Dinosaur Jr


Farm

Årtal: 2009

Betyg: 10/10

Med 25 år i bagaget så är det inte mer än naturligt att man börjar fundera över när svackan ska komma. Många andra fantastiska band har gått i graven på kortare tid och om de inte lagt ner så låter det i många fall som att de går på konstgjord andning. I Dinosaur Jrs fall tycks sådana funderingar helt oväsentliga. Efter tio år av tystnad på skivsläppsfronten så släppte de år 2007 skivan Beyond och hela mitt kräsna musikhjärta började skrika av lycka redan efter första sekunderna utav Almost ready och höll sig sedan i krampaktig extas hela skivan igenom.

Likadant är det med Farm. Varenda spår känns välgenomtänkt och fantastiskt och för varje gång jag lyssnar igenom skivan så bara växer mitt gillande. Det är inte många band som lyckas med konststycket att inte låta smått nostalgiska och tömda på luft efter tio år. Här är Dinosaur Jr verkligen ett undantag. Det är inte det att jag ogillar de äldre skivorna, absolut inte - flera av dem spelas fortfarande nästintill dagligen, utan snarare så att det helt enkelt bara låter bättre och mer vitalt än det någonsin gjort. Green Minds och Bug i all ära, men toppen för Dinosaur Jr förflyttade sig både med Beyond och Fram till här och nu.

År 2009 kan jag inte sluta hoppas att vi har fler fantastiska plattor från Dinosaur Jr att vänta.

Köp skivan:
» Amazon.com
» CDON.COM

Relaterade artiklar:
» DN.se
» Kulturbloggen.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar