kulturkompaniet.


onsdag 24 februari 2010

Kitsuné



Franska skivbolaget Kitsuné är bland de bolag jag högst värderar i att presentera högkvalitativ och fräsh electro-house. I likhet med t ex Ed Banger (Justice, Uffie, Breakbot) och Ekleroshock (Danger, DatA) har de flera tunga namn i stallet men också vågar ta sig an nya förmågor. Namnet syftar till den japanska rävguden och visst är kärleken till Japan stor - bl a släpptes en rätt fet EP förra året under namnet Kitsuné Hearts Japan, klicka för att lyssna på spotify.

Bland de artister som givit ut musik under Kitsunés skydd hittar vi allt från Klaxxons, Bloc Party, La Roux och Metronomy till Digitalism, Hot Chip, Simian Mobile Disco och svenska partysynthhjältarna Slagsmålsklubben. Det visste ni inte! Alla dessa har ni hört, antagligen lika många gångeKursivr som jag så vi ska inte prata om dom utan om de mindre akter vi hittar om man gräver lite.


Först ut: 80 Kidz


Jag snubblande över dessa retrofanatiker när jag lyssnade igenom lite Dangerremixer och den är det första ni ska lyssna på. Dangers 88.88 är inte en av mina favoritlåtar men med 80 kidz sköna nintendoversion och en långt tyngre drop än orginalet hittade även denna mitt hjärta.
Lyssna på spotify här.
Det finns även en hel del bra på deras myspace.





Boyz Noise
Jag lyssnat på Boyz Noise sen 2008, hans egna & down är en regelrätt klassiker och finns i så många remixer att man kan gå vilse i skogen för alla träden. Eller hur man nu säger. Den här är det iaf ni ska lyssna på. Den här har jag också lyssnat på tills öronen blödde en gång. Bland hans egna remixer lyser kanske den här Röyksoppremixen starkast på himlen.







Punks Jump Up
Jag vet att vi redan har snackat om Miike Snow, och jag vet att vi borde motverka hypen. Men hur kommer man som svensk pophitmakarduo, teamar upp med en amerikansk sångare och får världens just nu bästa electroproducenter att remixa ens skit? Det är så sjukt fett att den lilla ådra i mitt hjärta som slår hårdare för just svenska saker, och som jag ibland skäms över (speciellt i OS-tider) plötsligt blev lite kaxigare. Punks Jump Up är mä rklig nog de av de sjuka namnen på remixarlistan (Crookers, Caspa, Style of Eye och Fake Blood för att nämna några) som egentligen knäcker skiten ur alla. Jag dansar till jag dör, och för att rätt så var det faktiskt Simon som hittade denna - han blir nog lagom glad att jag postar den. Varsågoda ändå!


Bonus: Boyz Noise vs Justice -Phantom pt II

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar