kulturkompaniet.


lördag 9 oktober 2010

Nya Star Wars spel lägger ribban högt

Jag är ett notoriskt Star Wars fan. Och till stor del handlar det faktiskt för mig om spin off spelen och inte bara filmerna. Det började med de klassiska Tie Fighter och X-Wing spelen som jag spelade på min mammas Mac vid 12 år ålder. Det var tämligen avancerade flygsimulatorer, så det var svårt att spela. Jag hade en såklart joystick att styra mitt rymdskepp med, men många av spelets kommandon låg på tangentbordet, så som att matcha hastighet, byta vapen och rikta om energin från motorerna till bakre deflektorsköldarna eller vad det nu kan ha varit. Naturligtvis ringde man en polare som fick styra maskineriet medan man själv blastade rebellavskum i yttre rymden. Jag har inte spelat alla SW spel som släppts, naturligtvis inte, men jag har lagt ner många timmar på bl a Jedi Knight serien, Knight of the Old Republic och The Force Unleashed. Det senaste spelade jag igenom på Wii, med en nun-chaka som lightsaber vilket faktiskt ledde till en något revolutionerande spelupplevelse.


Nu är två stora spelsläpp från LucasArt på gång. Först i ordningen ligger The Force Unleashed II (släpps 29 oktober). Spelserien utspelar sig mellan de två filmtrilogierna, dvs mellan episod III och IV. I första spelet spelar man den unge Starkiller som är Darth Vaders hemliga lärljunge men som under ett undercoveruppdrag blir förrådd av sin mästare och måste hämnas sin älskade. I tvåan spelar man samma karaktär och utan att avslöja detaljer så drivs han av två stora frågor: Är han en klon av den riktiga Starkiller och lever hans älskade fortfarande? Du styr alltså en arg kille med helt oproportionerligt feta Forcekrafter. Det är epik. Spelkänslan var otroligt bra i första spelet och även om jag nu kommer spela tvåan på Xbox 360 utan någon nun-chuck så tror jag att spelet kan leva upp till mina förväntningar, åtminstone efter vad trailern visar. Se efter själva och avgör:




Det andra spelet är ett uppföljare på den magiskt feta RPG-serien Knights of the Old Republic, och utspelar sig ca 3 500 år före Luke, Obi-Wan och Darth åker omkring i galaxen och har sina faderskomplex. Star Wars: The Old Republic (förvillande likt namn) är alltså ett MMORPG som kommer att släppas i början av 2011. Till ytan är upplägget väldigt likt WoW, vilket kan vara både till fördel och ett problem. Att det är ett fungerande koncept är sedan länge bevisat, men den enda stora skillnaden verkar vara själva Star Wars-miljön (fast iofs, jag var ju alltid en 40k-snubbe om man säger så). Du väljer sida - antingen Jedi eller Sith - i en tid när Sith har invaderat den galaktiska republiken och kriget delat universum i två halvor typ som Cypern, om man nu tänker att turkarna är onda, förvridna och maktlystna medan Grekland är rakt igenom goda och vill ha fred och ordning. Det finns några grundläggande klasser du väljer mellan och varefter du får erfarenhet kan du utveckla dina karaktärer till underklasser med specialiseringar och så vidare. De två saker som utvecklarna själva säger sig revolutionera med sitt nya spel är att det kommer vara röstdrivet (inte längre läser man långa quest-beskrivningar eller bakgrundstexter) och att berättelsen kommer ta mycket fokus, vilket ska leda till en intensivare och större spelupplevelse. Om det nu blir en allvarlig utmanare till världens största online-spel återstår att se, speciellt när Blizzard binder alltfler onlinespelare till sitt Battle.net-imperium, men det kan nog bli en hel del roliga speltimmar. Här kommer två trailers för det spelet.



Den andra får ni ta och kolla in här. Det var allt för nu.

Adieu - and may the force.. ja, ni fattar.

1 kommentar:

  1. *fniss*

    Old Republic kommer tyvärr aldrig att bli bra.

    http://ealouse.wordpress.com/2010/10/12/hello-world

    SvaraRadera