kulturkompaniet.


torsdag 27 januari 2011

Tips om en bildbokmärkningstjänst





Som alla ni som läser Kulturkompaniet nog lagt märke till så tycker jag väldigt mycket om bilder. Det kan vara allt ifrån foton och film till konst och grafik. Ett problem som jag alltid haft när det kommer till bilder på webben är att jag inte vetat var jag ska göra av dom. Otaliga vänner har kataloger på sina datorer med helt sjuk mycket fina bilder i. Inte bilder som de skapat själva utan bilder de tycker om. Som ett sätt att hålla reda på sina bilder och kunna ta fram dem igen vid ett senare tillfälle. Själv har jag aldrig riktigt gillat detta tillvägagångssätt. Det har i mer eller mindre samtliga fall slutat med att jag lagt bilderna på en disk, glömt bort att jag har dom och tillslut installerat om eller haft sönder min dator för att aldrig någonsin se bilderna igen. Visst, vissa går ju att jaga reda på igen men mer än en gång har detta förhindrats utav Imageshack- och Flickr-felmeddelanden om att bilderna inte finns längre.

Nu har jag lyckats hitta en tjänst som har allt det jag söker i form av bildarkivering. Det hela skedde faktiskt lite utav en slump. Jag följer en konstblogg utav en kanadensisk konststuderande som heter Marissa. Bland sina länkar har hon en länk till ffffound, en av webbens bästa bildbokmärkningstjänster. Tyvärr är denna tjänst begränsad till invite only, och en invite är mer än lovligt omöjlig att få tag på (tar gärna emot en om någon har en). Inspirerad av konceptet så sökte jag runt efter ett sätt att få tag på en invite men utan framgång. Istället hittade jag tips som gång på gång refererade till en annan tjänst som gjorde precis samma sak, men var öppen för alla: We♥It. We♥It erbjuder inte bara bildbokmärkning utan även videobokmärkning, vilket är utmärkt för att spara undan såväl bilder som Youtube-klipp på samma ställe. Genom en liten plugin så får man tillgång till ett hjärta uppe i menyraden i sin webbläsare och kan sen enkelt "hjärta" vilka bilder man vill direkt från den sida man är inne på. Fantastiskt! Mina problem är lösta.

Prova det ni med. Jag finns på http://www.weheartit.com/simonen.

Vi ses där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar