kulturkompaniet.


söndag 13 december 2009

Songs for the sleepless.

Ikväll, kära läsare, så föräras ni en artikel i det minst sagt diskutabla ämnet musik att somna till. Jag kommer att fokusera på musik som iallafall får mig att känna mig harmoniskt tillfreds och som gungar mig närmre den värld som i dagsljus mest frekventeras av trötta skiftarbetare och allehanda sagoväsen. Fördomsfull som jag är så kommer jag dessutom att utgå ifrån att det inte är allt för många utav Kulturkompaniets läsare som attraheras utav tanken att sova till strafftechno eller Cannibal Corpse (allra minst jag själv).


Mitt säkraste tips för att försäkra sig om att sömnlösa nätter inte blir längre än nödvändigt är Keith Jarretts live-session ifrån Köln anno 1975. Fördelen med denna skiva är att varje akt har en snittid på ungefär femton minuter. Således har man god tid på sig att komma till ro. En annan fördel med just denna skiva är att den lunkar på i ungefär samma tempo och stämning hela vägen igenom. Den enda nackdel jag kan komma på såhär på rak arm är att den faktiskt är så otroligt bra att det är lätt hänt att man istället för att fokusera på den avslappning man så hungrigt längtat efter börjar fokusera på hur fantastisk skivan faktiskt är, och således ligger vaken istället. En grundförutsättning är med andra ord att man lyssnar igenom skivan såväl en som två gånger innan man försöker sova till den så att det inte blir en allt för stor musikalisk chock.

Nästa tips är inget mindre än The Virginia EP utav bandet The National. Bandet upptäckte jag ärligt talat inte förräns för två månader sedan då min flickvän sonika slog på skivan en onsdagkväll efter jobbet när vi båda var redo att kollapsa av utmattning. Jag skall helt ärligt erkänna att jag nog sovit igenom den här skivan fler gånger än vad jag faktiskt lyssnat igenom den aktivt. Inte desto mindre så är det en fantastisk skiva och bandet i sig har oändliga potential.

Avslutningsvis så tänker jag nämna den skiva som jag troligtvis nyttjat mest frekvent när jag haft svårt att somna. Nämligen Radio Dept's Pet Grief. Det här kan vara ett utav de bästa svenska försök som gjorts till att göra någonting utav den oändliga inspirationkälla som shoegazing-genren utgör.

» Lyssna på "The Köln Concert" av Keith Jarrett på Spotify.
» Lyssna på "The Virgina EP" av The National på Spotify.
» Lyssna på "Pet Grief" av The Radio Dept. på Spotify.

4 kommentarer:

  1. Den bästa sången att somna till är faktiskt ingen *sång*.

    Hint: Pang i himlavalvet. :P

    SvaraRadera
  2. I sanning! Hur kunde jag glömma? Framförallt The eart is not a cold dead place.

    SvaraRadera
  3. Båda The Nationals tidigare skivor är snudd på klassiker, helt underbara!

    Kolla in Dark Was The Night, en samlingsskiva med diverse indieartister. Och allt är uppstyrt utav den ena brodern i The National.. Aaron om jag inte minns fel.

    SvaraRadera
  4. Ja, jag håller med om att det är en riktigt bra skiva (Dark was the night alltså).

    SvaraRadera