kulturkompaniet.


fredag 4 juni 2010

I used to be a sneakerpimp but hiphop stole my shoes.



Nu tänker jag göra någonting väldigt okonventionellt, nämligen avslöja en utav mina källor. I många sammanhang skulle det kunnat leda till en ytterst plågsam död, men i just det här sammanhanget får det snarare ses som en hyllning till den goda smaken. När det kommer till hiphop så vänder jag mig alltid till Miguel. Då vet jag att jag bara kommer bli matad med det bästa av det bästa och att jag alltid kommer att kunna upptäcka nyheter jag missat.

Senast för ett par dagar sedan så stötte jag på detta vis på en riktig hit, nämligen Dexters platta Hi-Hat Club. Skivan innehåller ganska så vanliga hiphopinstrumentaler men det är någonting som ändå etsar sig fast och får en att vilja lyssna om och om igen. Under de två eller tre dagar som jag känt till skivan har jag antagligen lyssnat på den minst 15 varv, så pass bra är den. Kanske är det bara att den kom helt rätt, när Damu the fudgemunks senaste album redan fått mig att sukta efter instrumentaler, eller så har det att göra med den perfekta kompotten av jazz- och fusionsamplingar. Hur som helst så är det här en perfekt platta för att drömma sig bort till smutsiga tunnelbanevagnar i äpplet, sommarcruising på brädan och skrivblock.

Vad gillar ni för instrumental hiphop? Kommentarsfältet är erat och nedan.


» Lyssna på Dexters platta på spotify.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar