kulturkompaniet.


torsdag 29 juli 2010

Filmtips inför hösten.

Idag satt jag och läste på Svenska Dagbladet när det för tillfället var lugnt på jobbet. Efter ett tags ointressant, småslött klickande så fann jag en artikel om ett gäng kommande filmer som skribenten tipsade om. Utav dessa så var det några stycken som jag fastnade lite extra för, som jag även tänkte att jag skulle tipsa er läsare om.

Den nakna mannen

En film som skildrar finska, nakna, bastande män i olika skeden av livet. Förstår inte riktigt om det är en dokumentär- eller spelfilm, men tippar på det förstnämnda. Oerhört episkt foto och en tillsynes väldigt gripande och emotionell historia. Jag tror detta kan bli en riktig höjdarfilm. Filmen har premiär den 20 augusti. Vet inte om den kommer nå ut till SFs salonger. Mest troligt är väl att så inte är fallet. Hur som helst så verkar den helt klart värd att se och om det så fan ska till att man måste arrangera en mindre visning i något bibliotek så rekommenderar jag att ni kör!

7X - Lika barn leka bäst


Denna rulle var det lite svårare att få något grepp om. Någonting med presentationen av filmen tilltalar mig dock och får mig att tänka att: Fan, kan det verkligen vara så att vi kommer att få uppleva en svensk ungdomsfilm som faktiskt är spännande - på riktigt? Filmen handlar om ett gäng kids i en förort som är jävligt trötta på livet. När de är som mest uppgivna och ledsna hittar de dock en pistol i en soppåse någonstans. Förundrade och förvånade så börjar de fundera på om detta faktiskt skulle kunna hjälpa dom att förändra allt det jobbiga som de får utstå.

Puss

Den här filmen handlar om ett gäng kvinnor som driver en taskig amatörteater på någon bakgata i Stockholm och de män som rör sig omkring dem. Filmen utspelar sig under 48 timmar av deras liv och sägs nästintill vara en orgie i mänskliga brister. Kan bli riktigt spännande! Trailern känns väldigt lovande om inte annat.


Simon, tröttheten själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar