kulturkompaniet.


söndag 1 augusti 2010

Kulturkompaniet får konkurrens?

Om ni trodde vi här på K-kompaniet var pretentiösa i våra textframställningar om vardagliga pop-kulturfenomen, då har ni helt missat personen som skriver artisttexterna på Way Out Wests hemsida. Snälla du, om du som skriver de texterna läser detta, vill du bli min kompis? Vi kan prata ohämmat om senaste youtubeklippen med en vokabulär som får alla andra att titta snett och sedan fnissa för oss själva, med en postironi som inte ens vi själva förstår. Åh, det jag kan se det framför mig. Jag ska verkligen göra mitt bästa för att komma in på någotslags funkisområde på festivalen och se om jag inte kan smita in på något ledningsmöte eller dylikt. Fast å andra sidan, man får inte bli för fäst vid Lugermänniskorna...

Saxat från WayOutWest.se
Huruvida Dada Life betraktar sig och sin konst (musik i.e.) som handgriplig protest mot kulturens inlemmande i den sociala hierarkin är fördolt i dunkel. Laserspräckligt rökfyllt svettigt dunkel.
Med en karriär mer baserad på internationellt grus än i hemlandet Suezia gör de vad som kan liknas vid att göra ”en Hives”. Bryter upp borgerliga hierarkier med passet i innerfickan för att så få oss på hemmaplan att haja till. Det kan verka vara ett ambitionslöst ohämmat superpeppat party, med bubbel och skum, och det må så vara… men även där kan det dölja sig sprängkraft. En baskagge säger mer än tusen ord. Let’s get bleeped tonight


Ren poesi.

Förresten, jag har gjort en liten playlist med sådant som jag tycker ska bli kul att se i Göteborg om två veckor. Vill ni peppa med mig så att vi kan ungefär samma låtar med ungefär samma artister så prenumerera ungefär på den här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar