kulturkompaniet.


tisdag 8 februari 2011

Klas Östergren: Gentlemen

Jag läser just nu Klas Östergrens Gentlemen på mina toalettstunder. Ja, precis så pretto är jag att jag har "kvalitetslitteratur" som toalettlektyr. Hur som helst hittade jag passagen som Bear Quartet tagit sitt namn från. Jag tänker inte göra något mer nu än citera.

Senare på kvällen skulle Bear Quartet lira. Det var en känd grupp bland de invigda, de som var djupa och verkligen ville sjunka ner i jazzen och sitta med slutna ögon och stilla vaggande huvuden, röka en cigarett och dricka lite rödvin och så. Bear Quartet var kända för att vara ganska djupa killar, i alla fall i intervjuerna i Orkester Journalen. De hade alla lirat bop och dixie och kunde hela registret. Nu spelade de lite avant-gardistiskt. Det innebar att man fick spela längre solon för det mesta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar