kulturkompaniet.


lördag 27 november 2010

Cratedigging i Stockholm



Denna helgen är jag i Stockholm och hälsar på min syster. I samband med detta så hade jag tänkt att jag skulle få till lite schysst cratedigging i och med att marknaden för beg. vinyl (och då framförallt jazz, soul och hiphop som jag är intresserad av) är mer eller mindre obefintlig i Norrköping. För att ha en aning om var jag skulle ta vägen så slängde jag ut en förfrågan om tips på skivbörser på en av mina favoritforum, Whoa, och fick snabbt svar av en trevlig person från Coulisse Records, sveriges bästa hiphop mailorder.

Sagt och gjort så: vi beslutade att vi skulle ses idag förmiddag, men tyvärr så gick vi om varandra, mest på grund av min dåliga koll på Stockholm (läs: jag stod på fel plats och väntade i en timme, haha). Då jag ändå var sjukt inställd på att jag skulle köpa skivor så gick jag till den enda skivbörs jag mindes namnet på, Andra Jazz, och började gräva bland skivorna. Och vilken skivbörs! Vilsnare skivköpare har de nog aldrig träffat. Efter att med ett förvirrat ansiktsuttryck ha surrat omkring mellan montrarna i ett par minuter så insåg de antagligen att jag inte hade en aning om vad jag höll på med och frågade vad jag letade efter för musik. När jag förklarade vad jag gillade för jazz så tog det inte många minuter förrän jag stod med fyra riktigt intressanta vinyler under armen. Listan över skivorna är som följer (länkarna leder till Spotify):

Chick Corea - Return to forever/Light as a feather
Keith Jarret - The Köln Concerta
John Coltrane & Miles Davis - Live in Stockholm 1960
Al Haig - Jazz Will'O the Wisp

Totalpriset för detta skulle vara 800:-, vilket butiksägaren dock menade inte var skrivet i sten. Istället tyckte han jag kunde betala 500 för samtliga, vilket passade mig utmärkt. Så nu sitter jag här, i min systers lägenhet, och njuter. För att göra en lång historia kort: Besök Andra Jazz! Du kommer absolut inte att ångra dig. Det är verkligen en jazzdiggande cratediggers våta dröm.

Har ni några favoritspots? Dela gärna med er antingen i en kommentar eller via ett mail till dinbastablogg@gmail.com så kan vi på redaktionen komponera en lista och lägga upp den här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar