kulturkompaniet.


tisdag 30 november 2010

Spellistor

Det finns två typer av playlists i dagens digitala musikvärld. Den ena är som ett blandband, mer lojal mot hur det gjordes förr. Korta, med livsviktig låtordning och egenhändigt ritade omslag. Den andra är mer av ett soundtrack, en oändligt lång lista med liknande musik där varje låt spelar mindre roll och den tematiska överbyggnaden är viktigare. Jag har två nya listor att presentera en av var sort. Med inte så särskilt ny musik. Jag gillar ju att jobba mot hypen, och att försöka hålla vid liv sådant som är kvalitativt. Det blir mest att bloggar skriver om musik som är ny och fräsch, med någon slags inställning att alla ska kunna allting. Fuck det. Eller rättare sagt skit samma om du kan allt eller inget, bra musik stay bra.

Den första listan är en utbyggnad av min förra lista - där jag egentligen bara har slängt ihop ett par intrumentala hiphop-plattor. Några Hi-Hat volymer, Damu the Fudgemunk och Question med mera. Det här är för mig rent inspirationsmaterial som bara står på och färgar min vardag. Den är tydligen sju timmar lång och svår att tröttna på.

Och vi fortsätter i samma stil på den andra listan, med o-ny musik. Jag har slängt ihop två-tre låtar var av de indie-artister jag lyssnar på för tillfället. Här kanske inte finns något nytt för finsmakaren, men musiken är magiskt bra. Sufjan Stevens, Phoenix, Wilco och Magic Numbers. Kan vara en bra introduktion till musiken om man känner sig mindre pretentiös än mig och Simon och inte bli överväldigad utan kanske mest vill ha bra musik. Well, this is your lucky day.

Jag kommer även att slänga ihop en lista med ovärderliga jazzklassiker inom en snar framtid, så håll ögonen öppna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar